Navigace

Pohled do budoucnosti očima veletrhu v Hannoveru

Jako každý rok, konal se i letos v německém Hannoveru veletrh užitkových vozů – tedy dodávek, autobusů, kamionů a všech dalších těžkotonážních pomocníků. Letošní ročník jasně ukázal trend, kterým se budoucnost užitkových aut ubírá: je to ekologie, elektrifikace, alternativní pohony a v nejfuturističtějších vizích také autonomní řízení.

Jako každý rok, konal se i letos v německém Hannoveru veletrh užitkových vozů – tedy dodávek, autobusů, kamionů a všech dalších těžkotonážních pomocníků. Letošní ročník jasně ukázal trend, kterým se budoucnost užitkových aut ubírá: je to ekologie, elektrifikace, alternativní pohony a v nejfuturističtějších vizích také autonomní řízení.

Varianta první: elektrifikace

Ačkoli většina výrobců kamionů stále zůstává u osvědčených zážehových motorů, je i v této oblasti vidět snaha o nalezení ekologičtější varianty. Kdo tedy letos představil elektrifikovanou verzi?

Například Volkswagen s modelem e-Delivery, Volvo a jeho FE Electric nebo Mercedes se svým eActros, který již v reálném provozu testují první zákazníci. Společné mají tyto vozy určení především do městského provozu a dojezdovou vzdálenost zhruba 200 km.

Vodík se odstěhoval do Hannoveru

Jako další ekologická varianta spalovacích motorů byly představeny i vozy na vodíkový pohon. Konkrétně letos to bylo Iveco, které představilo nový model podvozku s vodíkovou nástavbou, a opět Volkswagen s modelem eCrafter HyMotion.

Nejrůznější pojetí autonomního řízení

Snad nejvíce výrobců letos předvedlo ve svém vlastním pojetí koncept autonomního řízení. Od miniaturních autobusů a autonomních vozítek CUbE značky Continental přes Renault EZ-Pro, I. D. Buzz Cargo od Volkswagenu až po klasické dálkové tahače, prezentované firmou Knorr-Bremse. V kategorii autonomního řízení měli co představit i další značky – Renault, Mercedes atd.

Kamery místo zrcátek

Dalším velkým trendem, který zachvátil snad všechny výrobce nákladních automobilů, je absence zpětných zrcátek. Ty jsou u tahačů nahrazovány kamerami a digitálně zobrazovány na obrazovkách přímo u řidiče. Není snad výrobce, který by letos v Hannoveru nepředstavil aspoň jeden takový model.

Ekopneumatiky nové generace

Ekologii neřeší jen výrobci motorů – důkazem budiž společnost Bridgestone s jejich novým modelem užitkových pneumatik. Ty jsou vyrobené ze zcela nové směsi, která pomáhá snižovat spotřebu paliva a tím snižuje i emise CO2.