Navigace

Daimler Trucks se odvrací od platooningu a investuje do autonomního řízení

Společnost Daimler Trucks, která vlastní značky nákladních vozidel Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built a BharatBenz změnila po několikaletém testování svůj pohled na jízdu kamionů v propojeném konvoji. Místo ní bude investovat do vývoje nákladních aut s autonomním řízením.

Společnost Daimler Trucks, která vlastní značky nákladních vozidel Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built a BharatBenz změnila po několikaletém testování svůj pohled na jízdu kamionů v propojeném konvoji. Místo ní bude investovat do vývoje nákladních aut s autonomním řízením.

Teorie a praxe jízdy v konvoji

Platooning, neboli jízdu v elektronicky propojeném konvoji kamionů, jsme si již představovali v jednom z našich předchozích článků. Jde o systém, kdy jede v těsné blízkosti za sebou několik kamionů, přičemž přítomnost řidiče je nezbytná pouze v prvním z nich. Výhodou tohoto systému měla teoreticky být úspora paliva díky aerodynamice celé soustavy. Praxe se ale ukázala být trochu jiná.

Výsledky několikaletého zkušebního provozu v USA prokázaly, že úspora paliva je ve skutečnosti daleko nižší než se předpokládalo. Výraznější úspory nebylo dosaženo ani během testů za uměle vytvořených ideálních podmínek, kterým se skutečná realita ani nepřibližuje. Daimler, který dříve systém jízdy v konvojích podporoval, své stanovisko oficiálně změnil.

Nové cíle Daimler trucks

Daimler se nově vrhá do systémů autonomního řízení. Během následujících deseti let hodlá do jejich vývoje investovat závratných 500 milionů EUR (téměř 13 miliard Kč). Výzkumy a testy se budou odehrávat ve vývojovém centru v americkém Portlandu, kde díky tomu přibude 200 nových pracovních míst. Portlandští odborníci budou zároveň úzce spolupracovat s experty z dalších výzkumných center společnosti, která se nacházejí v německém Stuttgartu a indickém Banghalore