Značka Avia letos oslaví stovku! Ke kulatinám o ní vyjde kniha
Letos v červnu tomu bude přesně 100 let od chvíle, kdy inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili společnost na výrobu a opravy letadel. Svou firmu pojmenovali podle Klubu Aviatiků – Avia.
Letos v červnu tomu bude přesně 100 let od chvíle, kdy inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili společnost na výrobu a opravy letadel. Svou firmu pojmenovali podle Klubu Aviatiků – Avia. Pražská firma se rychle rozrůstala a během 10 let se z Holešovic, již jako součást koncernu Škoda, přestěhovala do Letňan.
Letadla, která si oblíbil celý svět – ať už stíhací, dopravní nebo cvičná – se zde vyráběla po celé předválečné období. Během 2. Světové války pak Avia dodávala letouny a jejich komponenty Luftwaffe.
Na scénu přichází nákladní auta
Nákladní auta se v Avii začala vyrábět až po roce 1945, kdy byl po náletu zničen mladoboleslavský výrobní areál Škodovky. Tehdy dostala Avia za úkol připravit výrobu nákladního auta Škoda 706R a od něj odvozeného autobusu Škoda 706RO. Vše šlo hladce; testovací vozy vyjely z továrny v roce 1946 a sériová výroba začala hned rok poté.
Přelomový rok 1961
Další zásadní zlom pro automobilovou výrobu nastal pro Avii v roce 1961, kdy se sloučila s automobilkou Praga a vznikly Automobilové závody Letňany. Z té doby pochází i slavná Praga V3S, jejíž kvalitu potvrzuje i fakt, že mnohé exempláře jsou dodnes pojízdné.
Koncem 60. let se zvedla poptávka po kategorii lehčích nákladních aut. Tuto mezeru na trhu měla naplnit právě Avia, ve spolupráci s francouzským Saviemem. Tak se zrodily Avia A15 a Avia A30, které se na dlouhou dobu staly symbolem našich silnic.
Zatím posledním modelem nákladního vozidla Avia je modelová řada D v konfiguraci 4×4 z roku 2018. Do budoucna hodlá automobilka výrobu dieselových nákladních aut zastavit a přejít na elektromobily.