Elektrifikované dálnice pro ekologičtější a efektivnější kamionovou dopravu
V úterý 7. května se v Německu otevřel vůbec první veřejný úsek dálnice, na kterém se v ostrém provozu testuje dobíjení elektrifikovaných kamionů za jízdy. Testovací úsek je dlouhý 10 kilometrů, a kromě snížení emisí z nákladní dopravy slibuje i celou řadu dalších výhod.
V úterý 7. května se v Německu otevřel vůbec první veřejný úsek dálnice, na kterém se v ostrém provozu testuje dobíjení elektrifikovaných kamionů za jízdy. Testovací úsek je dlouhý 10 kilometrů, a kromě snížení emisí z nákladní dopravy slibuje i celou řadu dalších výhod.
Systém takzvaných elektrických dálnic začala testovat společnost Siemens již v roce 2012, a to na bývalém vojenském letišti nedaleko Berlína. Nyní postavil Siemens troleje, určené k dobíjení kamionů za jízdy, právě na úseku dálnice A5 poblíž Frankfurtu. Sparingpartnera jim v tomto projektu dělá Scania – již tradiční propagátor ekologických řešení v nákladní dopravě.
Jak to funguje v praxi?
Systém v podstatě připomíná princip, na kterém fungují trolejbusy. V horní části tahače je umístěno sběrací zařízení, které se v případě, že senzor zaregistruje přítomnost trolejí v jízdním pruhu, automaticky vysune a připojí. V tu chvíli se začne energie z trolejí přenášet přímo do elektromotoru a současně se nabíjí i akumulátor. Ten se dobíjí ještě navíc při brzdění, kdy se tok energie obrací.
Po opuštění trolejí je kamion i nadále poháněn energií z akumulátoru, a to tak dlouho, jak je to jen možné. Vyřešeno je i případné předjíždění, kdy řidič může vysouvací trolej stáhnout, a po předjetí se opět napojit.
Výhody v kostce
Kromě snížení emisí CO2 má elektrifikace dálnic i další výhody: v elektrifikovaných pruzích bude stanovena konstantní rychlost, takže provoz zde bude plynulejší. Pro dopravní firmy to navíc znamená úsporu času i peněz, jelikož hybridní kamiony by nemusely zastavovat za účelem dobíjení na elektrostanicích.