První autonomní kamion již jezdí na veřejné silnici ve Švédsku
Už od května tohoto roku se ve Švédsku pomalu ale jistě zapojuje do provozu první kamion bez řidiče. Jmenuje se Enride T-Pod, pohání ho elektřina a váží 26 tun.
Už od května tohoto roku se ve Švédsku pomalu ale jistě zapojuje do provozu první kamion bez řidiče. Jmenuje se Enride T-Pod, pohání ho elektřina a váží 26 tun.
Společnost Enride představila prototyp samořiditelného nákladního vozu již před dvěma lety a minulý rok jej prezentovala rovněž na festivalu rychlosti v Goodwoodu. Letos navázala firma Enride spolupráci se spediční společností DB Schenker, a je to právě mezi skladištěm a nákladním terminálem, kde autonomní kamion testuje zapojení do běžného provozu.
Tato zkušební trasa má sice pouhých 300 metrů, ale najdete na ní hned 5 pravotočivých zatáček i úsek, po kterém se pohybují vozidla běžného dopravního provozu. Testovací období potrvá až do roku 2020 a T-Pod během něj podnikne každý den hned několik jízd.
T-Pod trochu blíže
Kamion Enride T-Pod uveze až 20 tun nákladu, a to až na 15 europaletách. Na 1 nabití baterie s kapacitou 200 kWh ujede až 200 km. Kompletní přehled o okolí a možných překážkách v cestě zajišťují T-Podu kamery, radary a 3D senzory. Autonomní řízení vozu zajišťuje platforma, vyvinutá společností NVIDIA. Veškeré systémy jsou propojeny pomocí sítě 5G s dosahem až 200 km. Pokud by se během cesty vyskytl nějaký problém, může řízení vozu přebrat na dálku operátor.
T-Pod bude sice mít běžnou provozní rychlost 85 km/h, během zkušební doby mu ale Švédská dopravní agentura povolila rychlost pouze 5 km/h. T-Pod by v budoucnu mohl znamenat úlevu především pro spediční firmy, kterým podle statistik neustále chybí řidiči – v celé Evropě je to údajně až 150 000 chybějících šoférů.