Vznětové motory V8 od Scanie slaví padesátiny
Psal se rok 1969, když Scania poprvé představila veřejnosti své vznětové vidlicové osmiválce z vlastní produkce. Dnes, o 50 let později, je Scania prakticky poslední značkou, která motory V8 nabízí.
Psal se rok 1969, když Scania poprvé představila veřejnosti své vznětové vidlicové osmiválce z vlastní produkce. Dnes, o 50 let později, je Scania prakticky poslední značkou, která motory V8 nabízí.
Ovšemže se však nejedná o stejnou verzi, která před padesáti lety učarovala světu nákladní dopravy. Dnešní osmiválcové motory Scania splňují normu Euro 6 a dle slov společnosti jsou schopné utáhnout náklad o váze až 250 tun.
Jak to všechno začalo
Koncem 60. let, kdy vzrůstaly nároky na vyšší efektivitu přepravy, zareagovali vývojáři značky Scania v čele s Bengtem Gadefeltem představením technického skvostu v podobě motoru V8. Jednalo se tehdy o nejvýkonnější v Evropě vyráběný motor se silou 350 koní a točivým momentem 1245 N.m.
Od jejich premiéry až do roku 2000 vyrobila Scania kolem 170 000 14,2litrových vznětových osmiválců, které poháněly nejen nákladní auta, ale i autobusy nebo dokonce lodě. S novým miléniem představila Scania i zcela nově zkonstruovaný motor, tentokrát o objemu 16 litrů.
Nejnovější verzi V8 představuje zatím 16,4litrový motor z roku 2017. Je lehčí než jeho předchůdci, méně náročný na údržbu a ve srovnání se svými staršími verzemi slibuje i úsporu paliva, a to o 7 – 10 %. Výkonnostně se přitom pohybuje mezi 520 a 730 koňskými silami s točivým momentem od 2700 až do 3500 N.m.
Zatímco první motor švédské značky potřeboval k dosažení maximálního točivého momentu přibližně 1500 otáček za minutu, potřebuje dnešní nejsilnější verze k dosažení maxima jen otáček 1000. Pro dosažení optimálního výkonu je ale důležité také správně nakonfigurovat vhodně zvolenou kombinaci nápravy a převodových poměrů.