Navigace

Chevrolet Turbo Titan III: nenaplněný sen o budoucnosti z roku 1966

Dalo by se klidně říci, že plynové turbíny jakožto pohonné jednotky nemají na silnicích co dělat: a to jednak kvůli teplu, které produkují, i kvůli extrémním rychlostem otáček.

Dalo by se klidně říci, že plynové turbíny jakožto pohonné jednotky nemají na silnicích co dělat: a to jednak kvůli teplu, které produkují, i kvůli extrémním rychlostem otáček. A je to pravda, turbíny opravdu na silnice nepatří (snad až na výjimky, jako je MTT Y2K — motocykl, jenž vlastní Jay Leno). Byly ale doby, kdy si s myšlenkou kamionu, poháněného turbínou, pohrávala třeba značka Chevrolet.

Psal se rok 1966, když Chevrolet představil prototyp nákladního vozidla Turbo Titan III, který dostal přezdívku Kamion budoucnosti. Kromě extravagantního designu exteriéru i interiéru kabiny se tento model odlišoval hlavně motorem: nepoháněl ho totiž klasický pístový motor, ale plynová turbína.

Plynová turbína místo motoru

Pohon kamionu Turbo Titan III měla na starosti plynová turbína GT-308, která dodávala vozidlu výkon 280 koní a 1 186 Nm při 35 000 otáčkách za minutu. Maximální rychlost stroje přitom činila 110 km/h. Proti hromadné výrobě automobilů s turbínovým pohonem však stálo to, že jejich emise obsahovaly příliš mnoho oxidu dusíku, a ani náklady na tuto výrobu by nebyly zrovna nízké.

Futuristický design

Na konceptu kamionu Turbo Titan III pracoval Chevrolet bezmála 15 let, než jej v roce 1966 předvedl světu. I dnes by ovšem bylo co obdivovat. Design exteriéru je celý podřízen aerodynamice, a to včetně výklopných světlometů i výklopných předních blinkrů.

Ani interiér nezůstal pozadu: základ tvořil vinyl a kožené sedačky s integrovanými opěrkami hlavy. Nechybělo zde rádio, obousměrný telefon, ani kontrolky stavu turbíny na přístrojové desce. Co zde ovšem naopak chybělo, byl volant. Tedy aspoň volant v podobě, v jaké ho znáte. Nahradil jej ovládací systém s dvojicí kulových “joysticků”, podobný ovládání některých dnešních traktorů. Třešinkou na designovém dortu bylo pak vyvedení celého interiéru i exteriéru v metalické modré barvě.

Ačkoliv se prototyp kamionu najezdil mnoho kilometrů po amerických dálnicích, model Turbo Titan III se nikdy nedočkal masové produkce. Jeho design tak dnes můžete obdivovat pouze na fotografiích, jelikož prototyp byl po ukončení projektu zničen.