Jak je to s povinnými přestávkami řidičů kamionů?
Řídit jakékoliv vozidlo je velká zodpovědnost. Člověk musí dávat pozor nejen na své jednání, ale i na dění kolem sebe. Je tedy pochopitelné, že pro řidiče kamionů, kteří častokrát brázdí silnice celé Evropy, jsou nastaveny povinné pauzy. Jaké jsou podmínky a kde můžete takovou povinnou pauzu strávit?
Nejde o české zákony, pravidla pro přestávky řidičů kamionů pro EU určuje nařízení (ES) č. 561/2006 a pro země mimo EU pak dohoda AETR.
Jak často je třeba kamiony odstavit?
Je třeba respektovat tři konkrétní články, které určují, jak často musí řidiči tahače a nákladní auta odstavit a dát si pauzu.
Čl. 7 o bezpečnostní přestávce
Po 4,5 hodinách musí řidič absolvovat nepřerušenou přestávku aspoň 45 minut. Ekvivalentem jsou dvě přestávky, jedna o délce alespoň 15 minut a druhá 30 minut.
Čl. 8 o denní době odpočinku a týdenní době odpočinku
Jeden řidič si může vybrat nedělený, nebo dělený odpočinek. Nedělený znamená, že za 24 h by měl mít alespoň 11 hodin odpočinku v kuse. Případně aspoň 9 hodin v kuse nejvýše třikrát mezi dvěma týdenními dobami odpočinku (viz níže). Dělený odpočinek znamená, že si ho za 24 hodin rozdělíte na dva odpočinky, jeden v délce alespoň 3 hodiny v kuse a druhý minimálně 9 hodin v kuse.
U dvou řidičů musí každý z nich v období 30 hodin odpočívat alespoň 9 hodin v kuse.
Zároveň musí platit, že ve dvou po sobě následujících týdnech řidič musí mít dvě běžné týdenní doby odpočinku (týdenní doba odpočinku je 45 h) či jednu týdenní a jednu zkrácenou v délce 24 h, která je pak vyrovnána před koncem třetího týdne.
Čl. 6 o době řízení
Řidič nesmí odřídit více než 90 hodin ve dvou následujících týdnech. Za týden nesmí odřídit více než 56 hodin. Mezi dvěma denními či jedním denním a týdenním odpočinkem nesmí řidič řídit více než 9 hodin (dvakrát za týden se tento interval může prodloužit na 10 hodin).
Změny ve výjimečných situacích
Chystají se však drobné změny pro výjimečné situace. Například v případě zablokovaných silnic (především kvůli špatnému počasí) bude možné využít výjimky a povinnou pauzu pro kamiony a tahače nedodržet.
Kde mají řidiči odstavit kamiony během povinné přestávky?
Když řidičům vyjde povinná pauza uprostřed cesty, tráví ji nejčastěji na odpočívadlech. Ta bývají vybavena aspoň toaletou, případně i stolečkem, u kterého si člověk může posedět a najíst se. Dále tu může být i sprcha, odpočinková zóna nebo Wifi zdarma, často se zde vyskytují i automaty na nápoje. U těch lepších odpočívadel (zejména v zahraničí) nalezneme i spoustu zeleně, kiosky či restaurace. Některé jsou také nonstop monitorovány kamerovým systémem – což řidiči, kteří se potřebují vyspat, jistě ocení.
Jestliže vám pauza vychází blízko Prahy, určitě se stavte k nám do TIR CENTRA. Přímo v našem areálu u exitu 15 na dálnici D1 máme parkoviště se zázemím pro řidiče. Nabízíme sprchu, odpočinkové místnosti i občerstvení. Při parkingu 12 h a více je sprcha zdarma. A prodáváme i pivo.