Autobus moderní doby poháněný vodíkem míří do Prahy
Ekologický autobus Škoda H’City 12 bude jezdit pražskými ulicemi již začátkem dubna. Kdy bude autobus na prodej a jaké jsou jeho přednosti se dozvíte u nás.
Vodíkový autobus – vozidlo poháněné budoucností
Škoda Group Plzeň představila na veletrhu InnoTrans v Berlíně nový vodíkový autobus Škoda H’City české výroby již minulý rok. Vývoj trval nekonečné tři roky – vůz musel podstoupit náročné, mnohdy předimenzované zkoušky. Firma klade velký důraz na ekologii a vývoj bezemisních vozidel, proto již v minulosti uvedla na trh vodíkový autobus – Škoda TriHyBus představila v roce 2009 a v provozu jezdil pěknou řádku let.
Škoda vsadila na jistotu a inspirovala se u předchozího modelu. Ověřené praktiky ponechala z autobusu TriHyBus a přidala k nim inovativní techniku. Firma tak vytvořila bezemisní ekologický vůz moderní doby.
Praha otestuje nový autobus
Jako první bude testovat nový vodíkový autobus dopravní podnik Praha. Na přelomu března a dubna (po dokončení homologační procedury) má být nasazen autobus Škoda H’City 12 na lince 170 Barrandov – Jižní Město. Testování bude probíhat maximálně dva roky. DPP chce otestovat pronajatý autobus v běžných podmínkách a finanční náročnost jeho provozu, pro případný nákup dalších vozů řady Škoda H’City. Jednou z mnoha podmínek, pro možnost testovat autobus v provozu, bylo zřídit vodíkovou čerpací stanici. Tuto podmínku Praha splnila a v ulici „K Barrandovu“ zřídila čerpací stanice ORLEN pumpu s možností doplnit autobusu do nádrže alternativní energii.
Zájemci o nový autobus se jen hrnou
Touhu otestovat nové vozidlo mají i další velká města – Ostrava, Brno či Plzeň. Škoda Group plánuje dokončit další tři prototypy již do konce prvního čtvrtletí 2024 a vyzkoušet i jiné možnosti – chtějí pozměnit karoserii a elektrotechniku. Problémem je však infrastruktura. Ministerstvo dopravy je ale připraveno zajistit dostatečnou infrastrukturu pro uvedení vodíkového autobusu do běžného provozu. Podle ministra Martina Kupky je v operačním programu „Doprava“ připraveno 6 miliard na zajištění veškerých podmínek pro provoz vodíkového autobusu. Do roku 2030 by mělo po celé republice vzniknout 40 volně dostupných vodíkových stanic.
Autobus na prodej
Škoda Group Plzeň začala pracovat na dalších prototypech, jelikož o vodíkový autobus je opravdu velký zájem. Jeho prodejní cena je však stále ve hvězdách. Momentálně se částka pohybuje okolo 14 300 000 Kč – 16 600 000 Kč, což je dvojnásobek ceny než za autobus s dieselovým motorem. S rostoucím zájmem a sériovou výrobou bude ale cena klesat. Sériová výroba autobusu začne probíhat až při větším množství objednávek.
Do pěti let by měl být provoz vodíkového autobusu přijatelný. Momentálně je cena jednoho kilometru dvakrát vyšší v porovnání s kilometrem běžného autobusu.
Parametry autobusu
Nízkopodlažní autobus Škoda H’City při jízdě nevytváří vibrace, je maximálně tichý a zajišťuje plynulou a klidnou jízdu. Vůz samozřejmě disponuje klimatizací. Karoserie autobusu je turecká, konkrétně firmy Temsy (součást PPF Group). Délka autobusu je 12 020 mm, šířka 2 550 mm a výška je 3 430 mm. V přední části střechy autobusu je pět lahví naplněno 40 kilogramy vodíku, které drží uzávěr pod tlakem 35 atmosfér. Běžně ujede autobus přibližně 250–350 km za den. Dávka 40 kilogramů vodíku by měla autobusu vystačit až na 400 km. Doplnění vodíkových nádrží zabere zhruba 10 minut. Pod střechou má autobus také zabudovaný vodíkový článek, který mu zároveň vyrábí elektřinu. Cestovat jím může až 86 lidí a míst k sezení je 26.
V TIRCENTRUM sice nenajdete autobus poháněný vodíkem, ale zato si můžete vybrat z ověřených značek, jako je například Karosa, Irisbus a další léty ověřené vozy.