Nákladní auto Scania boří hranice – plně elektrický pracant.
Nákladní vozy Scania 25 P otevírají nové možnosti pohánění menších užitkových vozidel. Čím se může plně elektrické auto pochlubit a jaký výkon skrývá pod kapotou?
Elektrická nákladní auta Scania 25 P
Švédská značka Scania si s myšlenkou plně elektrického užitkového vozidla hraje už pěknou řádku let – na trh v roce 2014 uvedla první elektrický autobus Scania Citywide, o dva roky později představila svůj první hybrid a v roce 2020 plugin hybrid vozidlo. V dubnu loňského roku světlo světa spatřila jejich inovativní novinka, na kterou se dlouho čekalo – plně elektrické nákladní auto Scania 25 P, které je určeno převážně pro městskou dopravu. Pojďme se společně na tento první nákladní automobil, poháněný elektřinou podívat trochu detailněji.
Bateriové nákladní vozy najdou mnohá využití
Jelikož je nákladní auto Scania 25 P určeno hlavně do běžného provozu, kdy je nutné přehazovat nohu z plynu na brzdu, jeho využití se váže převážně k potřebám města, s maximální doporučenou rychlostí 80 km/h. Tento moderní nákladní vůz můžete zařadit do běžné infrastruktury komunálních služeb, jako je například sběr odpadu nebo jako pracanta na stavbu. Díky rozměrnému nákladnímu prostoru je skvělým pomocníkem při převozu zboží či jako zásobovací vůz do městských podniků.
Dostanou však tito pracanti v Evropě příležitost?
Díky jejich využití, úsporné baterii a velikosti ložného prostoru bychom nad touto otázkou neměli vůbec polemizovat. Jak je to ale s nabíjením baterie nákladních automobilů? Koncem roku 2021 uzavřely čtyři velké společnosti, vyrábějící nákladní vozidla smlouvu o vybudování dostatečné nabíjecí infrastruktury pro elektrická užitková vozidla napříč Evropou. Jedná se o společnosti MAN, Volvo Group, Daimler Truck a právě zmiňovanou Scanii, které se zavázaly k vybudování až 1700 nabíjecích stanic, jenž umožní elektrifikovat vozové parky přepravním společnostem.
Co skrývají nákladní auta Scania 25 P pod kapotou?
Na první pohled byste nerozeznali tohoto tichého pracanta od klasického, naftovým motorem poháněného, nákladního vozidla. Ve své výbavě má 5 či 9 lithium-iontových akumulátorů, přičemž jedna baterie je vždy nainstalovaná vpředu pod kapotou a zbylé jsou uloženy v místě, kde se klasicky nachází nádrž s palivem. S kratším rozvorem 3950 mm, se pojí také kapacita baterie 165 kWh, která odpovídá právě pěti uloženým bateriím. Při vyzbrojení 9 bateriemi s kapacitou 300 kWh si můžete dopřát delší rozvor náprav 5750 mm.
Podvozek je vyráběn ve třech podobách – klasická zadokolka 4×2, dále 6×2 se třemi nápravami a pro usnadnění manévrování s vozidlem je podvozek 6×2*4 vylepšen o natáčení kol také vzadu.
Nekonečné nabíjení baterii Scania 25 P nehrozí
Nákladní auta Scania 25 P jsou určeny pro nabíjení stejnosměrným proudem, tedy rychlými „DC“ nabíječkami s výkonem 130 kWh. Zatímco 165 kWh baterii byste nabíjeli klasickými nabíječkami většinu dne, rychlonabíječka ji zvládne dostat na plnou kapacitu do jedné hodiny, přesněji do 55 minut. Baterie s větším výkonem 300 kWh je nabita do plna za 100 minut. Tento unikát ve světě autobaterií je výsledkem vlastního výzkumu Scania, který do jejího vývoje vkládal veškeré úsilí, jež sklízí úspěch.
Nabíječka „do kapsy“
Pro dobíjení baterie vám stačí 380V zásuvka a 65A jistič. Firma Scania totiž navázala spolupráci se značkou Kempower a společně vytvořili přenosnou dobíjecí stanici, kterou můžete vozit s sebou v úložném prostoru a při vykládce zboží ji jednoduše připojit do sítě.
Nákladní auta TIR Centrum využijete také naplno
Naše nabídka zatím není obohacena o žádné, plně elektrické nákladní vozidlo, avšak i tak si v ní vyberete pracanta pro každou stavbu, do vozového parku dopravní společnosti či mezi flotilu vašich zásobovacích automobilů. Spolehlivé nákladní auta Iveco, Renault a další značky na vás již čekají v našem katalogu.